Kako se suočiti sa samoozljeđivanjem?

Objavljeno: 15.03.2017

„Samoozljeđivanje uključuje svako namjerno nanošenje boli i štete svom tijelu, poput rezanja, grebanja, štipanje, čupanja kose ili kože, udaranja, onemogućavanja ranama ili ozljedama da zarastu, izazivanja opeklina… „

Postoji puno različitih razloga iz kojih se osoba može samoozljeđivati – ponekad se osoba osjeća usamljenom, tužnom ili ljutom, ima potrebu osloboditi se od napetosti ili kazniti se. Neke osobe se osjećaju tupo i vjeruju da će nanošenjem boli prekinuti osjećaj tuposti.

Baš kao što postoje različiti razlozi samoozljeđivanja, postoje i različiti način na koji se osoba bori kako bi zaustavila poriv za samoozljeđivanjem. Različite ljudi koriste različite tehnike, a ne odgovaraju sve tehnike svima. U redu je uzeti si vremena kako bi pronašao/pronašla ono što tebi najviše pomaže.

Razgovor s drugom osobom od povjerenja prvi je korak u borbi protiv samoozljeđivanja. Pronaći povjerljivu osobu i započeti razgovor može biti teško. No, jednom kada podijeliš svoje osjećaje s drugom osobom kojoj vjeruješ, bit će to velik korak prema tome da ti bude bolje. Ta osoba može biti član tvoje obitelji, prijatelj/ica, obiteljski prijatelji, učitelj/ica, liječnik/liječnica, netko iz tvoje okoline kao što je to susjed/a ili stručna osoba poput psihologa u školi.

Ako ne možeš pronaći osobu od povjerenja koja bi ti pružila podršku ili se bojiš reakcije osobe kojoj želiš reći što te muči, pomoć uvijek možeš potražiti i na dječjoj liniji Hrabrog telefona na besplatnom i anonimnom broju 116 111 ili putem chata.

Kada osjetiš potrebu za samoozljeđivanjem, pogledaj ovaj popis aktivnosti koje možeš raditi kako bi suzbio/la poriv i pronađi one koje ti najviše odgovaraju:

Osjećam se… TUŽNO, POTIŠTENO, USAMLJENO

  • Koju glazbu voliš? Često nam glazba može pomoći u prevladavanju potištenosti. Odaberi umirujuću glazbu i prepusti se glazbi.
  • Zapali mirisnu svijeću ili štapić. Mijenjaj mirise i otkrij koji ti se najviše sviđa.
  • Nabavi dnevnik u koji ćeš zapisivati sve one misli koje te muče i zbog kojih se osjećaš nesretno. Preklopi tu stranicu i na iduću napiši one misli koje te vesele, lijepe stvari koje su ti se dogodile i na čemu si zahvalan/zahvalna.
  • Pripremi si finu kupku – napravi mjehuriće od pjene, zapali svjećicu i uživaj u toplini vode u kojoj ležiš. Ako nemaš kadu, topli tuš također može pomoći.
  • Protegni se. Napni se na prste i ispruži ruke prema stropu. Proteži se na način koji ti najviše odgovara.
  • Namaži cijelo tijelo mirisnom kremom za tijelo. Posebnu pažnju daj onim dijelovima tijela koji te bole i koji su ranjavani.
  • Koji te videi nasmijavaju? Pretraži Youtube i pronađi snimke koje će te razveseliti.
  • Pripremi neko fino i zdravo jelo samo za sebe.

Osjećam se… LJUTO, NERVOZNO, BIJESNO

  • Ispiši sve neugodne misli koje ti prolaze glavom i zatim uništi papir – izreži ga na sitne komadiće, razderi ili otopi u vodi.
  • Razderi stari časopis ili novine, listove zgužvaj i baci svom snagom u zid.
  • Udaraj vreću za udaranje ili jastuk. Pripazi da je jastuk dovoljno debeo i velik da udaraš samo jastuk, a ne i svoje ruke ako se jastuk stanji.
  • Vrišti u jastuk i snažno ga grli.
  • Napravi kugle od plastelina ili gline. Zatim kugle stišći u šakama – promatraj boje kako se stapaju.
  • Napuni balon brašnom i zaveži ga čvorom. Neka stoji blizu tebe kako bi ga stiskao/la kada imaš potrebu. To će biti tvoja verzija anti-stresne loptice.
  • Obuci tenisice i trči ili brzo hodaj. Fizička aktivnost ti može pomoći izbaciti frustraciju.
  • Upali glazbu i poglasni ju koliko ti paše. Raspleši se.
  • Škarama uništi karton ili svezak papira.
  • Primi istovremeno više drvenih bojica i snažno šaraj po papiru. Kada se istroše, malo ih našilji i kreni ispočetka. Druga opcija mogu biti pastele.
  • Čupaj korov u vrtu ili najbližoj prirodi.
  • Pucaj mjehuriće na pucketavoj zaštitnoj foliji.
  • Puši mjehuriće od sapunice.
  • Radi balone od Čunga Lunge.
  • Rezbari voće i povrće – bilo da se radi o bundevi kao za noć vještica ili o izradi skulptura od krumpira.
Hrabri telefon je korisnik institucionalne podrške Nacionalne zaklade za razvoj civilnoga društva za stabilizaciju i/ili razvoj udruge